Het navolgende
is een fragment uit een onthullend en verhelderend interview
dat André de Laat op 12 september 2000 voerde met Gert
de Graaff, de maker van de film.
|
Waar
gaat de film over?

Men vroeg Rutger Kopland ooit, nadat hij een gedicht
had voorgelezen: waar gaat dat gedicht nou eigenlijk over?
Toen las hij het nog een keer voor.
Dus ja, ‘waar gaat het over’ vind ik altijd een verkeerde
vraag. Zo’n vraag komt voort uit al die Hollywood-films
waarin de film vaak enkel een paplepel is waarmee het
verhaal bij de kijker naar binnen wordt gegoten. En je
het verhaal na afloop dus kunt navertellen. Maar als het
goed is, is er juist voor het medium film gekozen omdat
het niet anders overgebracht kán worden. Don’t
tell them, show them! Als het met woorden kon, zou het
toch veel goedkoper en eenvoudiger zijn het op papier
te zetten en uit te geven. ‘De
zee die denkt’
vertelt nu juist iets met béélden. Ga maar
kijken, de film is vooral een ervaring! Woorden brengen
geen ervaring over; het woord ‘hond’ bijt niet.
|
Mijn film vertoont desalniettemin
wel degelijk een verhaal met een begin en een einde, want
ik wilde absoluut geen experimentele film maken. Daar
hou ik niet van. Ik speel met mijn film in op de ERVARINGEN
die de kijker zal hebben TIJDENS het kijken. De kijker
tuint er steeds in, hij wordt bedrogen en belazerd. (hier niet overheen gaan) En ik hoop en
verwacht dat hij daarvan geniet. Ikzelf vind dat tenminste
altijd erg spannend en grappig. Dat je niet weet waar
je nou eigenlijk naar kijkt. Is het een documentaire?
Is het fictie? Of is het echt? En wat is dat dan, ‘echt’?
Klopt het wat ik zie? Klopt het wat ik denk? Op welke
momenten geloof ik erin? Hoe weet ik of dat wat ik zie
of denk waar is?
Dus, om je vraag te beantwoorden: de film gaat over jou.
|
|
Rick
de Leeuw wordt driemaal wakker in Granada
We
gaan hier natuurlijk niet de hele film breed uitmeten.
O
nee? (er wordt gefronst aan de overkant)
Nee,
maar misschien kunnen we een willekeurige scène bespreken.
De eerste scène is direct heel spannend. Wat beoog
je te
|
|